Sygdom i og behandling af tænder skal helst minimeres.
Derved får du det bedste langsigtede resultat.
Et resultat der ofte er sundere, smukkere, stærkere og billigere.

Hvad handler det egentlig om, når vi siger at vi sammen skal lykkes med at  bevare dine tænder?

Helt kort sagt

• Du skal holde rent.
  • Gerne lade være med at ryge.
  • Undgå så meget medicin som muligt, og undgå løbende brug af sukker og syreholdige mad og drikke.

Din tandlæge og din tandplejer skal med hjælp til dit renhold og nænsom behandling beskytte dine tænders nerver og tandvæv og dit tandkød.
Jo bedre det hele har det, jo større succes.

Hvad skader nerver og tandvæv?

• Huller (caries)
  • Paradontose og tandkødsbetændelse
  • Revner i tænderne (infraktioner) og knækkede tænder
  • Slidte og/eller syreskadede tænder
  • Dårlig mundhygiejne
  • Rodbetændelse i tandnerven
  • Manglende tænder (ustabile bid)

Vores vision er derfor;

Vi ønsker at behandle så forebyggende og tandbesparende, at der ikke opstår behov for at lave hverken kroner, broer, rodbehandlinger, at trække tænder ud og lave proteser og implantater.

Vi ønsker at vores kunder bevarer deres egne tænder,
sunde og smukke – hele livet.

Vores metoder

1. Vi erstatter kun hvad der er mistet pga sygdom (huller) eller uvaner (slid, syreskader, brud). Til det bruger vi plast eller porcelæn.

Hvis du f.eks. har knækket en tand, eller tanden er svækket af en stor fyldning, laver vi ikke en almindelig gammeldags krone. Det kræver nemlig, at der fjernes rigtig meget sundt tandvæv. I stedet erstatter vi det, der mangler, og fjerner kun det mest nødvendige for at forbedre situationen for tanden.

2. Vi behandler slid og syreskader, når det begynder at true med at forværre dine tænders situation.
Slid og syreskader er et kæmpe problem for mange af os.

Skaderne forårsager nemlig tab af sundt stærkt tandvæv.
Vi lever længere, og vi bruger vores tænder hver dag. Nogen skærer tænder om natten eller dagen, og hos andre står tænderne uhensigtsmæssigt, så de slides mere.

Hvis vi lukker øjnene for slid og syreskader, så flytter tænderne sig, de bliver kortere, skarpere, knækker i kanterne, bliver grimme, fyldningerne falder ud, pladsen til nye fyldninger forsvinder og behandling bliver sværere og kommer tættere på tændernes nerver, hvilket kan give problemer, du ikke behøver.

Når vi behandler slid og syreskader afhænger omfanget af behandling af omfanget af skaderne. I mange af behandlingerne bruger vi bidhævning, som er en slags nulstilling af dit bid. Lidt ligesom nye dæk på bilen!

3. Vi behandler helst revner i tænder før de giver symptomer.

Når der er fyldninger i tænder (især sølvfyldninger), vil tyggekraften igennem tiden ofte forårsage revner i tænderne.
Det kan give anledning til at tanden knækker eller værre, at nerven bliver betændt og skal rodbehandles eller at tanden flækker totalt og må trækkes ud.
Disse tænder skal ”låses” i tide, så de ikke kan flækkes mere og nerverne bliver beskadiget. Dette gøres med plast eller porcelæn.

4. Huller i tænderne skal vi helst fange tidligt.

Så er de nemt lavet med lidt plast, og din tand er ikke blevet så svækket.
Hvis huller bliver store og dybe, anbefaler vi enten plast eller porcelæn. Det der er bedst for tanden.

5. Dine tænder skal holde længe!

Vi tænker hele tiden over hvor gammel du er, og hvor lang tid du skal have tænder.
Vi lever jo længere og længere og vi forventer at vi har vores bisser.

Hvis du er 20, bliver du formentlig 90. Det er 70 år dine tænder skal holde!
Hvis du er 45, bliver du forventeligt ca. 88. Det er 43 år!
Hvis du er 65, bliver du måske 87. Det er 22 år endnu!

6. Må du godt ønske dig smukkere tænder?

Det er helt i orden at ville have et smukkere smil. Det skal du ikke skamme dig over. Det kan være tænderne står skævt, at de er misfarvede, knækkede, slidte.
Spørg os.
Vi kan sagtens lave skånsomme kosmetiske behandlinger.
Vi kan blege dine tænder, vi kan rette dem med bøjler, vi kan lægge plast på eller lave fine tynde porcelænsfacader. Nogen gange skal der ikke så meget til.